Digitalt innsyn i pasientjournal og logg

 

​Digitalt innsyn i pasientjournal og logg er et delprosjekt under digitale innbyggertjenester i Helse Sør-Øst. Tjenesten gir pasientene økt innsyn og deltakelse i egen helse gjennom digital samhandling med helseforetakene, og understøtter strategi for digital kommunikasjon med innbygger.

 

 

 

Innsyn via helsenorge.no

Innsyn i journal og logg gis via den nasjonale helseportalen helsenorge.no.
Tjenesten er allerede i bruk i Helse Nord og Helse Vest. Innsyn i journal har i Helse Sør-Øst vært tilgjengelig ved Oslo universitetssykehus og Sykehuset Østfold via Min Journal.

 

Hva skjer når?

Fra desember 2018 kan pasienter ved alle sykehus i Helse Sør-Øst lese utvalgte deler av journalen sin på nett. De vil også kunne se hvilke ansatte som har vært inne i journalen (logg).

Journaldokumenter skrevet fra og med 15. oktober blir omfattet av innsynstjenesten. I forkant av dette skal alle som arbeider i DIPS har gjennomført e-læring.

3. desember vil det være en formell lansering av tjenesten for alle pasientene i Helse Sør-Øst. I forkant av dette er det gjennomført en stabiliseringsperiode for tjenesten. Se plan under:

 

e-læring

Alle faggrupper som dokumenterer i DIPS skal ha gjennomført e-læring før 15. oktober 2018. Informasjon og oppfølging av e-læring følges opp av lokalt prosjekt ved hver helseforetak.

Kurset «Elektronisk pasienttilgang til journal og logg» er tilgjengelig i Læringsportalen.

 

Slik er tjenesten

Pasienten vil se journaldokumenter på nett 24 timer etter de er godkjent i journalsystemet, og det er kun siste versjon av et dokument som vil være tilgjengelig. Logg vil bli synlig for pasientene 7 dager etter at det er gjort oppslag.

Det er ikke innsyn på vegne av barn under 16 år.

 

Hvilke journaldokumenter vil vises på nett?

  • Epikriser
  • Polikliniske notat, alle yrkesgrupper
  • Operasjonsbeskrivelse dagkirurgi
  • Sammenfatning, alle yrkesgrupper
  • Evalueringsnotat/ Oppsummeringsnotat alle yrkesgrupper
  • Behandlingsplan, lege/behandler
  • Tverrfaglig behandlingsplan
  • Tverrfaglig rehabiliteringsplan
  • Tverrfaglig rapport
  • Individuell plan
  • Kriseplan
  • Brev og informasjon til pasient/pårørende

 Hvorfor digital journal?

Økt pasienttilfredshet og egenmestring

  • enklere tilgang på journal, slipper å be om papirkopi
  • kan i ettertid sjekke hva som er sagt og avgjort
  • trygghet på at ingenting blir skjult
  • kan lettere forberede seg til en konsultasjon

Økt pasientsikkerhet

  • sikrer korrekt informasjon (adresse, pårørende, medisinliste)
  • sikrer felles forståelse av helsesituasjon og behandling

 Kontakt

Har du spørsmål?

Ta kontakt med:

Prosjektleder
Andreas Egeberg

Fagansvarlig
Kathrine Haumann

Publisert 01.06.2018 11:00 | Endret 08.06.2018 14:37