Det viser en undersøkelse med tittelen «Hva synes du om den interne kommunikasjonen i RKL?», gjennomført blant ca. 100 RKL-medarbeidere i juni i år. Resultatene skal brukes til å videreutvikle kommunikasjonsarbeidet i programmet.
Sentrale funn
- Møter er den viktigste interne informasjonskanalen, tett etterfulgt av nyhetsbrevet og prosjektplassen.
- De fleste er fornøyde med nyhetsbrevets utgivelsesfrekvens og innhold, men over halvparten er enig i at andelen saker fra øvrig IKT-portefølje i Helse Sør-Øst og Sykehuspartner kan økes.
- Mange opplever de er godt informert om det som skjer i programmet, men dårlig informert om det som skjer i den øvrige IKT-portefølje i Helse Sør-Øst og i STIM/Sykehuspartner.
- De fleste oppgir at prosjektet de er i har utarbeidet en interessentanalyse, men mange kjenner ikke til om det er utarbeidet en gevinstrealiseringsplan.
- Mange oppgir at de trenger økt støtte til gevinstarbeid og endringsledelse.
Forbedringsforslag
- Flere ønsker seg mer moderne nettsider for RKL og prosjektene slik at de kan brukes som et effektivt kommunikasjonsverktøy.
- Mange ønsker mer informasjon om hva som skjer i RKL på intranettet til Sykehuspartner.
- Mange ønsker seg mer informasjon om den totale IKT-porteføljen i Helse Sør-Øst, også om det som skjer i Sykehuspartner og som har avhengigheter til RKL.
- Flere etterlyser mer informasjon om interregionale IKT-tiltak/aktiviteter og nasjonale initiativ.
Veien videre
Kommunikasjonsteamet i RKL er i dialog både med kommunikasjonsmiljøene i Helse Sør-Øst RHF og Sykehuspartner for å se på rutiner og samarbeid for økt informasjonsutveksling og deling av informasjon i ulike kanaler. Det jobbes også med tiltak for ytterligere å kunne støtte prosjektmedarbeidere i arbeidet med gevinster og endringsledelse.